Comeback

Režisér vzpomíná na okolnosti volby tématu filmu, který právě dokončil

Comeback

Pred viac ako piatimi rokmi ma začalo nahlodávať pokušenie pustiť sa do celovečernej metráže. Bolo to hneď po priaznivom prijatí môjho študentského krátkometrážneho filmu Arsy-Versy. Na vlne celého toho nadšenia som hľadal tému. Nakoniec si akousi súhrou náhod našla téma mňa. Nakrúcal som v base krátky spot o rovnosti šancí (v rámci reintegračného projektu Európskej únie) pre jednu francúzsku produkčnú spoločnosť. Po jeho realizácií mi riaditeľ väznice ponúkol možnosť vrátiť sa opätovne do Ilavy so svojím autorským projektom. Po rokoch som mu zavolal, či ponuka stále platí. Platila.

Rozhodol som sa svoj zabehnutý pracovný tím rozšíriť o scenáristu. Navštívil som v Stupave Jura Šlauku, ktorého som poznal zo školy. Tušil som, že bude dobrý nápad trocha ho prevetrať. A naozaj. Našiel som ho po kolená vrasteného do podlahy pivnice. Pre projekt sa zdal viac ako príznačný.    

Rozhodli sme sa nakrútiť film o dlhodobo uväznených. Sledovali sme ich život za bránami väzenia a skúmali sme situácie po prepustení na slobodu. Film rozpráva príbehy dvoch z nich, ktorí boli ochotní spolupracovať. Pamätám si, ako sme v prestrojení za muklov prvýkrát vstúpili do cely zbierať materiál. Hanbil som sa za svoje predsudky. Zároveň som bol fascinovaný priestorom, do ktorého sme prenikali. S našimi protagonistami sme sa začali spoznávať, spolupracovali sme a  rešpektovali sme sa. Postupne sme si vytvorili vzťah. Myslím, že práve vďaka tomu nie je film len správou o fenoméne recidívy, ale zároveň výletom kamsi ďalej. Naši hrdinovia sú napriek kolotoču vlastných zlyhaní a tragédií vo svojej podstate stále citlivé, zraniteľné a v istom zmysle krehké bytosti.

Comeback

Keď o tom premýšľam, títo chlapi sú za mrežami vlastne doma. Každý jeden z nich sa teší von, no keď príde ich čas, sú si vedomí toho, že idú len na dovolenku. Vzdialene mi to pripomína krátky letný milenecký kontakt s realitou. A len čo láskyplný ošiaľ ustane, nastáva frustrácia. Frustrácia z neschopnosti zaradiť sa. Tých desať, dvadsať rokov človeku chýba. A vlastne nemá nič. V base zarobil v lepšom prípade sto – dvesto eur. Všetko je nové. Nemá zázemie. Prepad do alkoholovej, prípadne drogovej nádrže je potom len logickým vyústením. Odtiaľ už je to len krok k recidíve. V konečnom dôsledku sa opäť vracia tam, kde je o neho postarané. Ak bude mať šťastie, môže to o pár rokov skúsiť znova.

Film bol beh na dlhú trať. Som rád, že je hotový. Keď sa s vami niečo vlečie roky, je to nesmierne vyčerpávajúca záležitosť. Stále čakáte na ten moment, kedy budete môcť povedať stop a pustiť film medzi ľudí. A keď ten okamih konečne nastane, zhlboka vydýchnete a chvíľu sa veziete na vlne blaženého pocitu z dokončenej práce. Ale keďže som filmár – recidivista, v súčasnosti mám už rozrobené ďalšie projekty.


Miro Remo

Foto: miroremo.sk

Miro Remo

Miro Remo (1983) pochází z průmyslového města Ladce na Slovensku. Studoval v Ateliéru dokumentární tvorby na VŠMU v Bratislavě pod vedením Vlada Balca. Jeho krátký studentský snímek Arsy-Versy (2009) získal mnoho cen. Comeback je jeho první celovečerní dokument.


Film Comeback Mira Rema bude mít světovou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Je zařazen do soutěžní sekce dokumentárních filmů.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

dok.revueUprchlická vlna: Budete se na svém konci usmívat?Tadeáš Daněk o své připravované televizní sérii Uprchlická vlnaTomáš Daněk
dok.revueVZRUŠENÍ (H*ART ON) ... o vztazích, muzeích a tvůrčí erekci, která ne vždy končí happyendemAndrea Culková
F5.17NerodičJana Počtová komentuje svůj nový film, který představuje různé podoby (ne)rodičovství ve 21. stoletíJana Počtová
dok.revueDobrý život bratra BendyPavel Jurda o svém připravovaném filmu Dobrý život bratra BendyPavel Jurda
F5.17Všechno bude fajnRobin Kvapil o svém novém filmu o Brně Všechno bude fajnRobin Kvapil
dok.revueHranice (každé) práceDokumentaristka Apolena Rychíková o svém dokončovaném příspěvku do Českého žurnálu nazvaném Hranice práceApolena Rychlíková
dok.revueZáhada lokálekAndrea Primusová o svém dokončovaném „dokonale nezávislém“ dokumentárním filmu Záhada lokálek, ve kterém si klade otázku, proč od 70. let minulého století převažuje trend rušení lokálních a regionálních železnic v Česku na úkor jejich dalšího vývoje.Andrea Primusová
dok.revueMaláStudentka pražské FAMU Diana Cam Van Nguyen před nedávnem dokončila svůj studentský animovaný film Malá, ve kterém zhmotňuje své pocity Vietnamky vyrůstající na českém maloměstěDiana Cam Van Nguyen
dok.revueKomplex epopejeDokumentarista Jan Strejcovský o svém dokončovaném filmu Komplex epopejeJan Strejcovský
dok.revueRežíruj svýho tátu – Bo HaiDokumentarista Dužan Duong o svém připravovaném filmu Bo Hai.Dužan Duong

starší články

2.14DOK.REVUE
30. 06. 2014


z aktuálního čísla:

BáseňFestivalová haiku České radosti V. Závěrečná část série haiku České radosti Iva HonsováRecenzeOpera o PolskuVladan Petkovic ze Cineuropa recenzuje snímek Piotra Stasika s názvem Opera o Polsku, jenž byl uveden v soutěžní sekci Mezi moři.Vladan PetkovicRecenze Tak trochu road movie / SkokanKritika na film Petra Václava od Lucie Česálkové pro CinepurLucie ČesálkováRecenzeTohle je válka, bejby Vladan Petkovic ze Cineuropa recenzuje film uvedený v sekci Mezi moři, snímek Yuriie Pupirina s názvem Tohle je válka, bejby, který měl mít v Ji.hlavě mezinárodní premiéru.Vladan PetkovicRecenzeMeteoryNeil Young z časopisu Sight & Sound recenzuje snímek Meteory režiséra Gürcana Kelteka, který v Ji.hlavě získal ocenění za nejlepší dlouhometrážní debut v sekci První světla. Neil YoungRecenzeZeďNick Holdsworth o filmu Zeď režiséra Dmitrije Bogoljubova, který získal ocenění za nejlepší světový dokumentární snímek v sekci Opus Bonum. Ocenila jej jediná porotkyně Laila Pakalnina.Nick Holdsworth RozhovorByla jsem tichým pozorovatelemRozhovor s Apolenou Rychlíkovou o filmu Hranice práce, který doplňuje sérii reportáží, v nichž Saša Uhlová popsala své zkušenosti s prací za minimální mzdu. Martin ŠrajerRozhovorSvět nemá smysl, umřem a nic se nestaneRozhovor s Robinem Kvapilem, režisérem laskavě anarchistického filmu Všechno bude fajn, jenž byl uveden v soutěžní sekci Česká radost na 21. MFDF Ji.hlava.Matúš SlamkaRozhovorTónina umíráníRozhovor s režisérem Markem Boudou o jeho filmu Tónina ticha, který spolu s filmem Báry Kopecké Umírání pro začátečníky tvoří dvojdílo věnované odchodu z našeho světa. Martin SvobodaÚvodník21. Ji.hlava zná vítězeNejlepším českým dokumentem jsou Hranice práce Apoleny Rychlíkové.Jitka Lanšperkovávideo dok.revue21. Ji.hlava | DEN 5 | Festivalová minuta 1video dok.revue21. Ji.hlava | DEN 5 | Festivalová minuta 2video dok.revueInterview with Marc Eberhardtvideo dok.revueInterview with Jaani Kivinen