Čas zhuštěný


Čas, alespoň z hlediska dokumentárního filmu, v Ji.hlavě houstne. Přítomnost, kterou obvykle okamžik budoucí tlačí do minulosti, zde expanduje, trvá a vtahuje do sebe minulé i budoucí. V této časové kapse sedí redakce dok.revue a společně s vámi se pokouší živou přítomnost českého dokumentu zachytit a uchovat.

Duel i anketa jsou tentokrát ve znamení otázky, jak vypadá český dokument odjinud. V duelu se setkali (spíše než utkali) Anna Stejskalová a Pavel Smejkal – a poměřili si navzájem své domácí, česko-slovenské dokumentární kinematografie (ač Pavla Smejkala více zajímal sám akt poměřování než jeho výsledek). V anketě se na český dokument upřel polsko-francouzsko-německý reflektor.

Hlavní téma dok.revue, český dokument v roce 2014, je také tématem eseje Přemysla Martinka, který se zamýšlí nad tím, jakým způsobem český dokument formují vnější okolnosti, které jsou samotnému tvůrčímu aktu zdánlivě vnější – totiž různé formy distribuce či produkční strategie.
V tomto – druhém – čísle festivalové dok.revue opět představujeme tři režiséry a režisérky, jejichž filmy dnes v Ji.hlavě uvidíte v sekci Česká radost. Bena Tučka, Veroniku Liškovou i Libuši Rudinskou spojuje naděje, že jejich filmy nějak změní smýšlení lidí – vás, diváků, v první řadě – ať už ve vztahu k občanské angažovanosti, interpretaci předlistopadové minulosti či ve vztahu k členům pedofilní komunity. Svým žánrem tak předznamenávají téma třetí dok.revue – politický dokument.




f2.14DOK.REVUE
25. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková