Ako som sa stala partizánkou

Slovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkou

Ako som sa stala partizánkou

Už od detstva som mala v obľube starkine tajuplné rozprávanie o príbehoch môjho pradeda z vojny. Volal sa Ján Lacko a bol rómsky partizán. Pre účasť v povstaní bol zajatý a odvedený do pracovného (neskôr koncentračného) tábora v Dubnici nad Váhom  a jeho šesťčlenná rodina bola vystrieľaná gestapom v lese. 

Príbeh pradeda ovplyvnil osud mojej rodiny a hlboko sa otlačil aj do môjho života. Veľa príbehov z druhej svetovej vojny sa pomaly vytráca a ešte viac ich bolo úplne zabudnutých. Našťastie tomu tak nebolo v mojej rodine. Stala som sa nositeľkou spomienok, ktoré mi rozprávala moja starká a cítim naozajstnú zodpovednosť odovzdať tieto spomienky ďalej. 

Stala som sa jednou z mála rómskych filmárok a rozhodla som sa odhaliť význam partizánskeho boja môjho pradeda a ďalších rómskych partizánov. Vraciam sa preto späť do minulosti, aby som zotrela nánosy zabudnutia z histórie rómskej účasti v odboji za druhej svetovej vojny. Mojou zbraňou nie sú pištole a nože, ale kamera. Na mojej ceste pri tom narážam na rôzne komplikácie, nezáujem inštitúcií a predsudky voči rómskemu etniku. 

Ide mi predovšetkým tiež o to, aby som mohla poukázať na Rómov, ktorí boli schopní bojovať za národnú identitu. Rómovia sa v čase povstania sami identifikovali ako Slováci a Česi, prípadne ako obyvatelia Československa a bojovali za svoju zem. Tento historický moment zásadne vyvracia pretrvávajúci stereotyp o Rómoch, ktorí sa necítia byť doma v krajine, kde žijú a že Rómovia boli len obeťami fašistických represií. Verím, že sa mi filmom podarí navrátiť vytrhnutú kapitolu našich dejín a podporiť budovanie zdravého sebavedomia u Rómov.

Ako som sa stala partizánkou

Avšak, nejedná sa len o film o Rómoch a pre Rómov. Jedná sa o príbeh slovenskej, českej a európskej kultúry, ktorej sú Rómovia neoddeliteľnou súčasťou. Pri vzrastajúcej tendencii ultrapravicových názorov a rasistického zmýšľania, ktoré opäť presakuje do celospoločenského diskurzu, akoby opäť bolo potrebné mená a skutky týchto zabudnutých hrdinov pripomínať.

S mojím tímom ma čaká ešte veľký kus cesty, vstupujeme do fázy produkcie. Naše pátranie zatiaľ nie je na konci. Príbehy našich rómskych hrdinov doputujú vo filme Ako som sa stala partizánkou na strieborné plátno v roku 2020. 


Námet a scenár: Vera Lacková
Réžia: Vera Lacková
Producent: Media Voice (Vera Lacková, Jan Bodnár)
Koproducent: RTVS, Film & Sociologie (Jarmila Poláková)
Dramaturgia: Jan Gogola ml.
Kamera: Laco Korbel
Strih: Hana Dvořáčková





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

dok.revueSametová FAMUVizuální umělkyně a filmová teoretička Lea Petříková píše o filmu Sametová FAMU, který připravuje ve spolupráci s dokumentaristou Janem Rouskem. Půjde v něm o pohled na revoluční události roku 1989 perspektivou FAMU.Lea Petříková
dok.revueLet vinyRežisérka Tereza Tara představuje svůj nový, osobně laděný celovečerní dokument Let viny, který připravuje už deset let.Tereza Tara
2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík
dok.revueDobré zprávyOndřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávyOndřej Šálek
3.18Máme na vícDokumentarista Robin Kvapil o svém novém filmu Máme na víc, jenž odhaluje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka. Robin Kvapil
dok.revuePoslední slovo Charlotty Garrigue MasarykovéJosef Císařovský o svém novém filmu CharlottaJosef Císařovský

starší články

6.18DOK.REVUE
20. 12. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková