Ako som sa stala partizánkou

Slovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkou

Ako som sa stala partizánkou

Už od detstva som mala v obľube starkine tajuplné rozprávanie o príbehoch môjho pradeda z vojny. Volal sa Ján Lacko a bol rómsky partizán. Pre účasť v povstaní bol zajatý a odvedený do pracovného (neskôr koncentračného) tábora v Dubnici nad Váhom  a jeho šesťčlenná rodina bola vystrieľaná gestapom v lese. 

Príbeh pradeda ovplyvnil osud mojej rodiny a hlboko sa otlačil aj do môjho života. Veľa príbehov z druhej svetovej vojny sa pomaly vytráca a ešte viac ich bolo úplne zabudnutých. Našťastie tomu tak nebolo v mojej rodine. Stala som sa nositeľkou spomienok, ktoré mi rozprávala moja starká a cítim naozajstnú zodpovednosť odovzdať tieto spomienky ďalej. 

Stala som sa jednou z mála rómskych filmárok a rozhodla som sa odhaliť význam partizánskeho boja môjho pradeda a ďalších rómskych partizánov. Vraciam sa preto späť do minulosti, aby som zotrela nánosy zabudnutia z histórie rómskej účasti v odboji za druhej svetovej vojny. Mojou zbraňou nie sú pištole a nože, ale kamera. Na mojej ceste pri tom narážam na rôzne komplikácie, nezáujem inštitúcií a predsudky voči rómskemu etniku. 

Ide mi predovšetkým tiež o to, aby som mohla poukázať na Rómov, ktorí boli schopní bojovať za národnú identitu. Rómovia sa v čase povstania sami identifikovali ako Slováci a Česi, prípadne ako obyvatelia Československa a bojovali za svoju zem. Tento historický moment zásadne vyvracia pretrvávajúci stereotyp o Rómoch, ktorí sa necítia byť doma v krajine, kde žijú a že Rómovia boli len obeťami fašistických represií. Verím, že sa mi filmom podarí navrátiť vytrhnutú kapitolu našich dejín a podporiť budovanie zdravého sebavedomia u Rómov.

Ako som sa stala partizánkou

Avšak, nejedná sa len o film o Rómoch a pre Rómov. Jedná sa o príbeh slovenskej, českej a európskej kultúry, ktorej sú Rómovia neoddeliteľnou súčasťou. Pri vzrastajúcej tendencii ultrapravicových názorov a rasistického zmýšľania, ktoré opäť presakuje do celospoločenského diskurzu, akoby opäť bolo potrebné mená a skutky týchto zabudnutých hrdinov pripomínať.

S mojím tímom ma čaká ešte veľký kus cesty, vstupujeme do fázy produkcie. Naše pátranie zatiaľ nie je na konci. Príbehy našich rómskych hrdinov doputujú vo filme Ako som sa stala partizánkou na strieborné plátno v roku 2020. 


Námet a scenár: Vera Lacková
Réžia: Vera Lacková
Producent: Media Voice (Vera Lacková, Jan Bodnár)
Koproducent: RTVS, Film & Sociologie (Jarmila Poláková)
Dramaturgia: Jan Gogola ml.
Kamera: Laco Korbel
Strih: Hana Dvořáčková





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

dok.revuePtát se po tom, kde jednou skončímeFilmová dílna pro seniory spolku Inventura pod vedením režisérky Terezy Daniell Adámkové dokončuje hodinový film Stopa v hlavě, ve kterém samy seniorské filmařky se svými ručními kamerami přemýšlejí o tom, jak se život starého člověka promění, když začne být závislý na druhých. Jaké kompromisy musí on a jeho okolí podstupovat? A je možné žít i bez velkých osobních obětí zbytku rodiny i nadále důstojně?Tereza Daniell Adámková
F3.0FREMJak se natáčí film v Antarktidě? Je možné se dostat do hlavy umělé inteligence? A co to je GAI? To vše popisuje dokumentaristka Viera Čákanyová v textu o svém novém filmu FREM v dok.revue.Viera Čákanyová
F2.0Cesta k filmu Efekt VašulkaIslandská režisérka Hrafnhildur Gunnarsdóttir popisuje pro dok.revue, jak vznikal její celovečerní dokument Efekt Vašulka o zakladatelích světového videoartu, manželech Steině a Woodym Vašulkových. Snímek s českou koprodukcí má v Ji.hlavě svou mezinárodní premiéru. Promítne se dnes od 18 hodin v kině Dělnický dům.Hrafnhildur Gunnarsdóttir
4.19Tady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr Jančárek
3.19Rekviem za konec fosilní éryDokumentarista Jindřich Andrš, známý díky svému krátkému filmu Poslední šichta Tomáše Hisema, jenž získal zvláštní uznání na MFDF Ji.hlava v roce 2017, připravuje svůj celovečerní debut Nová šichta. Ten na jeho úspěšný krátký dokument navazuje a sleduje horníka Tomáše, který si po zavření dolu musí jít hledat jinou práci. Uspěje? Andrš popisuje svůj chystaný snímek, kterým by rád vzdal hold již mizející době fosilní.Jindřich Andrš
F4.0Sametová FAMUVizuální umělkyně Lea Petříková píše o filmu Sametová FAMU, jenž nabízí pohled na revoluční události roku 1989 perspektivou FAMU. Snímek uvádí ji.hlavský festival dnes v 10 hodin v Horáckém divadle.Lea Petříková
dok.revueLet vinyRežisérka Tereza Tara představuje svůj nový, osobně laděný celovečerní dokument Let viny, který připravuje už deset let.Tereza Tara
F1.0O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Snímek bude promítnut dnes ve 22:30 v DKO I.Barbora Jíchová Tyson
F5.0Dunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David Butula
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský

starší články

6.18DOK.REVUE
20. 12. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl