Ako som sa stala partizánkou

Slovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkou

Ako som sa stala partizánkou

Už od detstva som mala v obľube starkine tajuplné rozprávanie o príbehoch môjho pradeda z vojny. Volal sa Ján Lacko a bol rómsky partizán. Pre účasť v povstaní bol zajatý a odvedený do pracovného (neskôr koncentračného) tábora v Dubnici nad Váhom  a jeho šesťčlenná rodina bola vystrieľaná gestapom v lese. 

Príbeh pradeda ovplyvnil osud mojej rodiny a hlboko sa otlačil aj do môjho života. Veľa príbehov z druhej svetovej vojny sa pomaly vytráca a ešte viac ich bolo úplne zabudnutých. Našťastie tomu tak nebolo v mojej rodine. Stala som sa nositeľkou spomienok, ktoré mi rozprávala moja starká a cítim naozajstnú zodpovednosť odovzdať tieto spomienky ďalej. 

Stala som sa jednou z mála rómskych filmárok a rozhodla som sa odhaliť význam partizánskeho boja môjho pradeda a ďalších rómskych partizánov. Vraciam sa preto späť do minulosti, aby som zotrela nánosy zabudnutia z histórie rómskej účasti v odboji za druhej svetovej vojny. Mojou zbraňou nie sú pištole a nože, ale kamera. Na mojej ceste pri tom narážam na rôzne komplikácie, nezáujem inštitúcií a predsudky voči rómskemu etniku. 

Ide mi predovšetkým tiež o to, aby som mohla poukázať na Rómov, ktorí boli schopní bojovať za národnú identitu. Rómovia sa v čase povstania sami identifikovali ako Slováci a Česi, prípadne ako obyvatelia Československa a bojovali za svoju zem. Tento historický moment zásadne vyvracia pretrvávajúci stereotyp o Rómoch, ktorí sa necítia byť doma v krajine, kde žijú a že Rómovia boli len obeťami fašistických represií. Verím, že sa mi filmom podarí navrátiť vytrhnutú kapitolu našich dejín a podporiť budovanie zdravého sebavedomia u Rómov.

Ako som sa stala partizánkou

Avšak, nejedná sa len o film o Rómoch a pre Rómov. Jedná sa o príbeh slovenskej, českej a európskej kultúry, ktorej sú Rómovia neoddeliteľnou súčasťou. Pri vzrastajúcej tendencii ultrapravicových názorov a rasistického zmýšľania, ktoré opäť presakuje do celospoločenského diskurzu, akoby opäť bolo potrebné mená a skutky týchto zabudnutých hrdinov pripomínať.

S mojím tímom ma čaká ešte veľký kus cesty, vstupujeme do fázy produkcie. Naše pátranie zatiaľ nie je na konci. Príbehy našich rómskych hrdinov doputujú vo filme Ako som sa stala partizánkou na strieborné plátno v roku 2020. 


Námet a scenár: Vera Lacková
Réžia: Vera Lacková
Producent: Media Voice (Vera Lacková, Jan Bodnár)
Koproducent: RTVS, Film & Sociologie (Jarmila Poláková)
Dramaturgia: Jan Gogola ml.
Kamera: Laco Korbel
Strih: Hana Dvořáčková




6.18DOK.REVUE
20. 12. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková