21. Ji.hlava zná vítěze

Nejlepším českým dokumentem jsou Hranice práce Apoleny Rychlíkové.

foto: Štefan Berec

Nejlepším českým dokumentem jsou Hranice práce Apoleny Rychlíkové. Cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Zeď ruského filmaře Dmitryho Bogolubova. V sekci Mezi moři zabodovala Opera o Polsku. Nejlepším celovečerním debutem jsou Meteory tureckého režiséra Gürcana Kelteka a Panoptic libanonské filmařky Rany Eidové. Režisér Marcel Ophuls převzal cenu za přínos světové kinematografii. Z více než 3 600 přihlášených program festivalu představil 342 snímků. Filmy soutěžily v deseti sekcích. Ji.hlava celkem uvedla 70 snímků ve světové, 12 v evropské a 22 v mezinárodní premiéře.

„Dokumentární film tu není proto, aby dával falešnou naději, ale aby se snažil přiblížit pravdě. Protože bez pravdy skutečnou naději nezískáme. Jakkoli mohou dokumentaristé reflektovat politiku, nikdy by ji neměli vytvářet, protože v rukou politiků by se jejich filmy staly nástrojem ideologie nebo marketingu,“ řekl dnes v Ji.hlavě režisér Marcel Ophuls. „Film v jeho rukou byl příležitostí poznat sebe sama,“ uvedl o Ophulsovi ředitel ji.hlavského festivalu Marek Hovorka. „Letošní 21. Ji.hlava zopakovala úspěch předchozího jubilejního ročníku. Nabitý program i desítky inspirativních diskuzí přenesly na diváky energii i radost z objevování. I letošní ročník potvrdil, že Ji.hlava je Mekkou dokumentárního filmu, jak ji kdysi nazval Manoel de Oliveira. Jsem rád, že se stala skutečnou slavností tvořivého a zvídavého přístupu,“ dodal Hovorka.

Česká radost Hranicím práce

Hlavní cenu České radosti si odnesla Apolena Rychlíková za film Hranice práce. „Porota oceňuje lidský vklad Saši Uhlové, která se na všednodenní skutečnost vykořisťovaných lidí dokázala podívat poctivě, konkrétně, empaticky, bez ideologizování. Ocenili jsme režijní přínos Apoleny Rychlíkové, která se stejně dokázala podívat na Sašu Uhlovou,“ uvedla porota, ve které zasedla Andrea Hanáčková, Miroslav Janek, Tomáš Bojar, Rozálie Kohoutová, Alice Krajčírová a Krištof Kintera. Film vznikl v cyklu České televize Český žurnál. Snímek Hranice práce získal také letošní cenu diváků. Porotci udělili také dvě zvláštní ocenění. „Zaujala nás radikalita provedení, sugestivní minimalistický přístup a unikátní autenticita,“ zdůvodnila porota ocenění filmu Poslední šichta Tomáše Hisema režiséra Jindřicha Andrse. Poetikou obrazu a svobodou filmového jazyka oslovil porotu snímek Všechno má svůj čas filmařky Violy Ježkové. „Je to haluzivní film, abstraktní výpověď o konkrétním životě,“ uvedli porotci.

Přehled všech festivalových ocenění najdete zde.