21. Ji.hlava zná vítěze

Nejlepším českým dokumentem jsou Hranice práce Apoleny Rychlíkové.

foto: Štefan Berec

Nejlepším českým dokumentem jsou Hranice práce Apoleny Rychlíkové. Cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Zeď ruského filmaře Dmitryho Bogolubova. V sekci Mezi moři zabodovala Opera o Polsku. Nejlepším celovečerním debutem jsou Meteory tureckého režiséra Gürcana Kelteka a Panoptic libanonské filmařky Rany Eidové. Režisér Marcel Ophuls převzal cenu za přínos světové kinematografii. Z více než 3 600 přihlášených program festivalu představil 342 snímků. Filmy soutěžily v deseti sekcích. Ji.hlava celkem uvedla 70 snímků ve světové, 12 v evropské a 22 v mezinárodní premiéře.

„Dokumentární film tu není proto, aby dával falešnou naději, ale aby se snažil přiblížit pravdě. Protože bez pravdy skutečnou naději nezískáme. Jakkoli mohou dokumentaristé reflektovat politiku, nikdy by ji neměli vytvářet, protože v rukou politiků by se jejich filmy staly nástrojem ideologie nebo marketingu,“ řekl dnes v Ji.hlavě režisér Marcel Ophuls. „Film v jeho rukou byl příležitostí poznat sebe sama,“ uvedl o Ophulsovi ředitel ji.hlavského festivalu Marek Hovorka. „Letošní 21. Ji.hlava zopakovala úspěch předchozího jubilejního ročníku. Nabitý program i desítky inspirativních diskuzí přenesly na diváky energii i radost z objevování. I letošní ročník potvrdil, že Ji.hlava je Mekkou dokumentárního filmu, jak ji kdysi nazval Manoel de Oliveira. Jsem rád, že se stala skutečnou slavností tvořivého a zvídavého přístupu,“ dodal Hovorka.

Česká radost Hranicím práce

Hlavní cenu České radosti si odnesla Apolena Rychlíková za film Hranice práce. „Porota oceňuje lidský vklad Saši Uhlové, která se na všednodenní skutečnost vykořisťovaných lidí dokázala podívat poctivě, konkrétně, empaticky, bez ideologizování. Ocenili jsme režijní přínos Apoleny Rychlíkové, která se stejně dokázala podívat na Sašu Uhlovou,“ uvedla porota, ve které zasedla Andrea Hanáčková, Miroslav Janek, Tomáš Bojar, Rozálie Kohoutová, Alice Krajčírová a Krištof Kintera. Film vznikl v cyklu České televize Český žurnál. Snímek Hranice práce získal také letošní cenu diváků. Porotci udělili také dvě zvláštní ocenění. „Zaujala nás radikalita provedení, sugestivní minimalistický přístup a unikátní autenticita,“ zdůvodnila porota ocenění filmu Poslední šichta Tomáše Hisema režiséra Jindřicha Andrse. Poetikou obrazu a svobodou filmového jazyka oslovil porotu snímek Všechno má svůj čas filmařky Violy Ježkové. „Je to haluzivní film, abstraktní výpověď o konkrétním životě,“ uvedli porotci.

Přehled všech festivalových ocenění najdete zde.

 



F5.17DOK.REVUE
29. 10. 2017


z aktuálního čísla:

BáseňFestivalová haiku České radosti V. Závěrečná část série haiku České radosti Iva HonsováRecenzeOpera o PolskuVladan Petkovic ze Cineuropa recenzuje snímek Piotra Stasika s názvem Opera o Polsku, jenž byl uveden v soutěžní sekci Mezi moři.Vladan PetkovicRecenze Tak trochu road movie / SkokanKritika na film Petra Václava od Lucie Česálkové pro CinepurLucie ČesálkováRecenzeTohle je válka, bejby Vladan Petkovic ze Cineuropa recenzuje film uvedený v sekci Mezi moři, snímek Yuriie Pupirina s názvem Tohle je válka, bejby, který měl mít v Ji.hlavě mezinárodní premiéru.Vladan PetkovicRecenzeMeteoryNeil Young z časopisu Sight & Sound recenzuje snímek Meteory režiséra Gürcana Kelteka, který v Ji.hlavě získal ocenění za nejlepší dlouhometrážní debut v sekci První světla. Neil YoungRecenzeZeďNick Holdsworth o filmu Zeď režiséra Dmitrije Bogoljubova, který získal ocenění za nejlepší světový dokumentární snímek v sekci Opus Bonum. Ocenila jej jediná porotkyně Laila Pakalnina.Nick Holdsworth RozhovorByla jsem tichým pozorovatelemRozhovor s Apolenou Rychlíkovou o filmu Hranice práce, který doplňuje sérii reportáží, v nichž Saša Uhlová popsala své zkušenosti s prací za minimální mzdu. Martin ŠrajerRozhovorSvět nemá smysl, umřem a nic se nestaneRozhovor s Robinem Kvapilem, režisérem laskavě anarchistického filmu Všechno bude fajn, jenž byl uveden v soutěžní sekci Česká radost na 21. MFDF Ji.hlava.Matúš SlamkaRozhovorTónina umíráníRozhovor s režisérem Markem Boudou o jeho filmu Tónina ticha, který spolu s filmem Báry Kopecké Umírání pro začátečníky tvoří dvojdílo věnované odchodu z našeho světa. Martin Svobodavideo dok.revue21. Ji.hlava | DEN 5 | Festivalová minuta 1video dok.revue21. Ji.hlava | DEN 5 | Festivalová minuta 2video dok.revueInterview with Marc Eberhardtvideo dok.revueInterview with Jaani Kivinen