Mládí vpřed!

Dokumentaristka Tereza Reichová vypráví o své roli lektorky dokumentárního filmu na festivalu studentské tvorby Start Film.
23.08.2018 - Tereza Reichová

Po roce jsem měla opět tu čest strávit čas s mladými lidmi. V rámci workshopu dokumentární tvorby na Start Film Festu v Bystřici nad Pernštejnem jsme několik dní tvořili se skupinkou studentek krátký film. Ze zkušeností s průvodcováním mladých lidí již vím, že zbořit představu o dokumentu je vlastně jediný klíč, který pomůže vytvořit film, jenž by jinde a jiným lidem pod rukama nevznikl. Cílem workshopů nikdy není vytvořit profesionálně dokonalé video, ale nechat promluvit spontaneitu, která je mladým lidem tak vlastní, zjistit, jak hledat svoje (a přitom společné) téma a hlavně naučit se kooperaci a hledání konsenzu. 

V Bystřici jsem studentkám položila na prvním setkání otázku: „Jak film, co uděláme, určitě nemá vypadat?“ A odpovědi? „Neměl by být o přírodě, neměl by poučovat a ukazovat krásy města, kde točíme. Naopak by měl být o zajímavém obyčejném člověku.“ Promluvila představa o dokumentárním filmu tak, jak se dostává k mladým lidem. Jakými cestami (pokud nejde o jejich výhradní zájem) se mohou setkat s filmy, které posouvají přemýšlení o světě i o filmu? Při diskuzi se ukázalo, že studentky se s takovými snímky běžně nepotkají.

Vím ale, že místo koukání na filmy je tu zásadnější možnost, jak posunout přemýšlení mladých lidí. Jsem přesvědčená, že pokud zažijete v mládí i jen jednou nezřízenou jízdu tvorby, máte nejlepší předpoklady nebýt zrovna dokumentaristou, ale hledat v životě profesi, která vás bude bavit. Pocit z přípravy, natáčení a finišování pod tlakem je totiž návykový. Pokud se však někdo rozhodne vrhnout se do filmových vod, neměl by se odrážet od terminologií, ale od silného prožitku, že točit lze opravdu cokoliv a jakkoliv. 

Probuzení touhy vyprávět o něčem, co doopravdy člověka tíží, může chvíli trvat, ale mám vypozorováno, že ve chvíli, kdy studenti ucítí, že jde opravdu o ně, berou otěže do svých rukou a kreativita a nápady z nich doslova tryskají. Místo obav o konvenčnost jejich práce začnou u scénáře padat věty, které nikdy nezapomenu. Poslední, která ve mně rezonuje, je věta studentky Nikol: „Nejlepší by bylo to vymyslet tak, abychom se mohli nenápadně svěřit filmu.“ A při hledání pointy se ta stejná slečna zarazí a řekne: „Asi před kamerou udělám to, co bych nikdy v životě neudělala.“ Sežene si kameramana a druhý den to opravdu udělá. A ano, je to přesně ta, která o den dřív chtěla točit obyčejný příběh o obyčejných lidech.





další blogy autora:

Strach z „oken“Dokumentaristka Tereza Reichová se svěřuje s dilematem, které přináší tvorba pro televizi. Zamýšlí se nad tím, zda a jak přirozený televizní tlak na vyplňování přesně daných programových bloků koresponduje s tvůrčím procesem.09.02.2017 - Tereza Reichová
Festival jako jeden filmDokumentaristka Tereza Reichová reflektuje viděné na 20. ročníku MFDF Ji.hlava. Co v člověku mohou vyvolat tři odlišné filmy se stejným tématem?03.11.2016 - Tereza Reichová
Dokumentaristovo svědomíDokumentaristka Tereza Reichová předestírá dilema získávání protagonistů na svoji (filmařskou) stranu. Kde jsou hranice v komunikaci mezi postavou dokumentárního filmu a dokumentaristou?04.08.2016 - Tereza Reichová
Zásah dokumentemDokumentaristka Tereza Reichová píše o svých zážitcích z festivalu AFO a klade si otázku, kam se poděly filmy, které dokážou své diváky zasáhnout natolik, aby byť jen zčásti změnili svůj život.05.05.2016 - Tereza Reichová
Město snůDokumentaristka Tereza Reichová píše o restrukturalizaci televize veřejnoprávní služby, která v nedávné době vyvolala vlnu nevole dokumentaristické obce.17.03.2016 - Tereza Reichová
Vše začíná po projekciDokumentaristka Tereza Reichová obhajuje systém projekcí dokumentárních filmů spojených s diskuzemi nejen s tvůrci, ale i s lidmi, kteří k tématu mají co říci.21.01.2016 - Tereza Reichová
Nadchnout pro dokument – nadchnout pro životDokumentaristka Tereza Reichová tentokrát píše o své zkušenosti s často prvním setkáním studentů s tvorbou dokumentárního filmu.03.12.2015 - Tereza Reichová
Být užitečným blbcemTereza Reichová se zamýšlí nad mírou odpovědnosti každého dokumentaristy ke svému tématu, jež ve filmech zpracovává, ať už o kontextu ví jakékoliv množství informací20.08.2015 - Tereza Reichová
Bulvár jménem alternativaProč je nový snímek o velké rodině žijící v maringotce po svém z dokumentaristického hlediska neetický? Tereza Reichová ostře kritizuje způsob práce Evy Tomanové, autorky snímku Stále spolu.04.06.2015 - Tereza Reichová
Kancly nebo Kliniku? aneb zápis od společného stoluJak si zachovat tvůrčí svobodu a získat finance pro autorskou dokumentaristiku po opuštění FAMU? Tereza Reichová shrnuje právě se rodící myšlenku několika studentů, jak se vyhnout nutnosti spolupráce s velkými producentskými subjekty.26.03.2015 - Tereza Reichová

   poslední blogy:
Ďábel skrytý na vrátniciRadim Procházka a "kauza vrátnice" na FAMU11.10.2018 - Radim Procházka
Mírný pokrok v mezích zákonaAdvokát Ivan David se zamýšlí nad proměnlivým vztahem autorského práva k realitě na základě nedávného případu s notoricky známým souslovím „je to paráda“ užitým v reklamě na Vitanu. 04.10.2018 - Ivan David
Neposlušná pedagogikaTeoretička vizuální kultury Andrea Průchová Hrůzová přináší méně tradiční zápisky z 5. bienální konference Mezinárodní asociace pro vizuální kulturu v Londýně.27.09.2018 - Andrea Průchová Hrůzová
Estetika budoucího státuJan Gogola ml. o filmu Terezy Bernátkové Sóla pro poslance a senátory, jež tvoří výpovědi našich senátorů a poslanců o vizích budoucnosti.20.09.2018 - Jan Gogola ml.
Povolání producent aneb Weinstein, Pomeje a myProducent Radim Procházka otevírá novou sérii blogů úvodním textem o své profesi „dveřníka, držícího klíče k šancím ostatních“.06.09.2018 - Radim Procházka
Srpnové sympatie rozhlasu. Na jak dlouho?Andrea Hanáčková ve svém novém blogu shrnuje současnou situaci kolem Českého rozhlasu jako veřejnoprávního média v době „osmičkového“ výročí.30.08.2018 - Andrea Hanáčková
Krimi na obrazovce – jinak, a přesto stejněMediální analytik České televize Milan Kruml v dnešním blogu odhaluje trendy v televizních kriminálkách a odvážných pokusech německé televizní stanice o jejich inovaci skrze účinkování reálných policistů spolu s herci.16.08.2018 - Milan Kruml
This Is America a APESHITMetaobrazy současné Ameriky, anebo spektákly násilí a luxusu?26.07.2018 - Andrea Průchová Hrůzová
Totalitní obrysy karnevalové společnosti – Den vítězství Sergeje LoznitsyJanis Prášil reflektuje nový film Sergeje Loznitsy Den vítězství, který má premiéru na 53. ročníku MFF Karlovy Vary 05.07.2018 - Janis Prášil
Domku, domečku, kdo v tobě přebývá?Mediální analytik Milan Kruml glosuje nový německý televizní pořad Get the F*ck Out of My House, který podle něj jeho tvůrci vydávají za něco, co není. Tento fenomén jde ale vysledovat v celém světě reality TV.25.06.2018 - Milan Kruml