Mládí vpřed!

Dokumentaristka Tereza Reichová vypráví o své roli lektorky dokumentárního filmu na festivalu studentské tvorby Start Film.
23.08.2018 - Tereza Reichová

Po roce jsem měla opět tu čest strávit čas s mladými lidmi. V rámci workshopu dokumentární tvorby na Start Film Festu v Bystřici nad Pernštejnem jsme několik dní tvořili se skupinkou studentek krátký film. Ze zkušeností s průvodcováním mladých lidí již vím, že zbořit představu o dokumentu je vlastně jediný klíč, který pomůže vytvořit film, jenž by jinde a jiným lidem pod rukama nevznikl. Cílem workshopů nikdy není vytvořit profesionálně dokonalé video, ale nechat promluvit spontaneitu, která je mladým lidem tak vlastní, zjistit, jak hledat svoje (a přitom společné) téma a hlavně naučit se kooperaci a hledání konsenzu. 

V Bystřici jsem studentkám položila na prvním setkání otázku: „Jak film, co uděláme, určitě nemá vypadat?“ A odpovědi? „Neměl by být o přírodě, neměl by poučovat a ukazovat krásy města, kde točíme. Naopak by měl být o zajímavém obyčejném člověku.“ Promluvila představa o dokumentárním filmu tak, jak se dostává k mladým lidem. Jakými cestami (pokud nejde o jejich výhradní zájem) se mohou setkat s filmy, které posouvají přemýšlení o světě i o filmu? Při diskuzi se ukázalo, že studentky se s takovými snímky běžně nepotkají.

Vím ale, že místo koukání na filmy je tu zásadnější možnost, jak posunout přemýšlení mladých lidí. Jsem přesvědčená, že pokud zažijete v mládí i jen jednou nezřízenou jízdu tvorby, máte nejlepší předpoklady nebýt zrovna dokumentaristou, ale hledat v životě profesi, která vás bude bavit. Pocit z přípravy, natáčení a finišování pod tlakem je totiž návykový. Pokud se však někdo rozhodne vrhnout se do filmových vod, neměl by se odrážet od terminologií, ale od silného prožitku, že točit lze opravdu cokoliv a jakkoliv. 

Probuzení touhy vyprávět o něčem, co doopravdy člověka tíží, může chvíli trvat, ale mám vypozorováno, že ve chvíli, kdy studenti ucítí, že jde opravdu o ně, berou otěže do svých rukou a kreativita a nápady z nich doslova tryskají. Místo obav o konvenčnost jejich práce začnou u scénáře padat věty, které nikdy nezapomenu. Poslední, která ve mně rezonuje, je věta studentky Nikol: „Nejlepší by bylo to vymyslet tak, abychom se mohli nenápadně svěřit filmu.“ A při hledání pointy se ta stejná slečna zarazí a řekne: „Asi před kamerou udělám to, co bych nikdy v životě neudělala.“ Sežene si kameramana a druhý den to opravdu udělá. A ano, je to přesně ta, která o den dřív chtěla točit obyčejný příběh o obyčejných lidech.





další blogy autora:

Strach z „oken“Dokumentaristka Tereza Reichová se svěřuje s dilematem, které přináší tvorba pro televizi. Zamýšlí se nad tím, zda a jak přirozený televizní tlak na vyplňování přesně daných programových bloků koresponduje s tvůrčím procesem.09.02.2017 - Tereza Reichová
Festival jako jeden filmDokumentaristka Tereza Reichová reflektuje viděné na 20. ročníku MFDF Ji.hlava. Co v člověku mohou vyvolat tři odlišné filmy se stejným tématem?03.11.2016 - Tereza Reichová
Dokumentaristovo svědomíDokumentaristka Tereza Reichová předestírá dilema získávání protagonistů na svoji (filmařskou) stranu. Kde jsou hranice v komunikaci mezi postavou dokumentárního filmu a dokumentaristou?04.08.2016 - Tereza Reichová
Zásah dokumentemDokumentaristka Tereza Reichová píše o svých zážitcích z festivalu AFO a klade si otázku, kam se poděly filmy, které dokážou své diváky zasáhnout natolik, aby byť jen zčásti změnili svůj život.05.05.2016 - Tereza Reichová
Město snůDokumentaristka Tereza Reichová píše o restrukturalizaci televize veřejnoprávní služby, která v nedávné době vyvolala vlnu nevole dokumentaristické obce.17.03.2016 - Tereza Reichová
Vše začíná po projekciDokumentaristka Tereza Reichová obhajuje systém projekcí dokumentárních filmů spojených s diskuzemi nejen s tvůrci, ale i s lidmi, kteří k tématu mají co říci.21.01.2016 - Tereza Reichová
Nadchnout pro dokument – nadchnout pro životDokumentaristka Tereza Reichová tentokrát píše o své zkušenosti s často prvním setkáním studentů s tvorbou dokumentárního filmu.03.12.2015 - Tereza Reichová
Být užitečným blbcemTereza Reichová se zamýšlí nad mírou odpovědnosti každého dokumentaristy ke svému tématu, jež ve filmech zpracovává, ať už o kontextu ví jakékoliv množství informací20.08.2015 - Tereza Reichová
Bulvár jménem alternativaProč je nový snímek o velké rodině žijící v maringotce po svém z dokumentaristického hlediska neetický? Tereza Reichová ostře kritizuje způsob práce Evy Tomanové, autorky snímku Stále spolu.04.06.2015 - Tereza Reichová
Kancly nebo Kliniku? aneb zápis od společného stoluJak si zachovat tvůrčí svobodu a získat finance pro autorskou dokumentaristiku po opuštění FAMU? Tereza Reichová shrnuje právě se rodící myšlenku několika studentů, jak se vyhnout nutnosti spolupráce s velkými producentskými subjekty.26.03.2015 - Tereza Reichová

   poslední blogy:
Matematika zločinu a veřejné službyAndrea Hanáčková reflektuje první český non-fikční podcast a důvody, proč ho nechce odvysílat zadavatel – Český rozhlas Plus.28.02.2019 - Andrea Hanáčková
Kam s dokumentem? aneb Poučení z německé debatyMediální analytik Milan Kruml ve svém únorovém blogu představuje možnou budoucnost vztahu mezi dokumentem a televizí, jež se hojně diskutovala na festivalu Berlinále.21.02.2019 - Milan Kruml
Rochester: Mekka vizuální kultury 20. stoletíTeoretička vizuální kultury Andrea Průchová Hrůzová přináší zprávu o pobytu v americkém Rochesteru, domovině George Eastmana, světoznámé firmy Xerox i v anglo-saském kontextu důležité instituce Visual Studies Workshop14.02.2019 - Andrea Průchová Hrůzová
Limity svobody – nová realita současného slovenského dokumentuJanis Prášil komentuje ceněný slovenský snímek Marka Kuboše Poslední autoportrét07.02.2019 - Janis Prášil
Máme na víc Vladimire Vladimiroviči?Producent Radim Procházka představuje svůj nový film Máme na víc, jenž jde právě v těchto dnech do kinodistribuce24.01.2019 - Radim Procházka
Chvála derealizace aneb PHP FactorJan Gogola ml. se ve svém prvním blogogo 2019 zamýšlí nad odchody významných osobností z významných institucí nejen mediálního prostředí.17.01.2019 - Jan Gogola ml.
Veselé dokumentaristické hody, Prostřeno 2018Rozhlasová teoretička Andrea Hanáčková přináší novoroční bilanci současného stavu české nonfikční auditivní tvorby10.01.2019 - Andrea Hanáčková
TOP 5 2018: ubráněná katedra, filozof vyhozený z trůnu i obrana „lepšofilmování“Producent Radim Procházka bilancuje uplynulý rok 2018, dobré zprávy těsně vítězí se skóre 3:203.01.2019 - Radim Procházka
Trocha nuceného adventního optimismuPrávník Ivan David bilancuje rok 201820.12.2018 - Ivan David
Zprávy na míru – hrozba tradičním médiímMediální analytik Milan Kruml tentokrát přichází s upozorněním na aktuální dění a statistiky ve vztahu společností Facebook a Google a mediálního světa. 22.11.2018 - Milan Kruml