Desmond je úžasný

Teoretička vizuální kultury Andrea Průchová kriticky nahlíží na prezentaci současné dětské hvězdy LGBTQ komunity, desetiletého drag kid Desmonda
17.05.2018 - Andrea Průchová

zdroj: weareflagrant.com

Desmond je úžasný. 

Umělé plátky květů, tvořící pestrobarevný florální turban, vyplazují jazyk na trvalé i dočasné obyvatele newyorského Manhattanu. 

Desmond je úžasný. 

Dlouhé řasy vystřižené ze světle fialového papíru, jejichž tvar připomíná královskou korunu, sahají až k tužkou upravenému obočí a s každým mrknutím kynou na pozdrav okolnímu světu. 

Desmond je úžasný. 

Úzké našpulené rty jsou od světlého obličeje s vystouplýma, šeříkově modrýma očima kontrastně odděleny silnou vrstvou karmínově červené rtěnky. 

Desmond je úžasný. 

Desmond je desetiletý americký chlapec, jenž se v posledních dvou letech prostřednictvím sociálních sítí proslavil jako drag kid, dětský zástupce LGBTQ komunity a online ikona rozsáhlé fanouškovské základny.

Je to zvláštní pohled, na který nejsme v Čechách zvyklí. Desetiletý chlapec se prochází v duhových botách vysoké platformy, na sobě má stříbrnou sukni, šedou mikinu oblíbeného newyorského baseballového klubu a vlasy dočasně obarvené stříbrným sprejem tak, aby barevně korespondovaly se zvoleným oblečením. Ano, z Čech známe dětské hvězdy typu Tomáše Holého a o dětských hvězdách současnosti – youtuberech – většina populace pod dvacet let příliš mnoho neví. Děti v kostýmech jsme si zvykli potkávat na školních besídkách či během maškarních, avšak ne na ulici, kde by se takovéto výstřední oblečení stávalo součástí jejich každodenní komunikace a identity.

zdroj: thecut.com

Desmond Napoles se poprvé představil širší veřejnosti, když si přítomnosti tehdy osmiletého chlapce převlečeného do kostýmu ženské divy, tzv. drag queen (odtud pojmenování drag kid), všimla některá média během březnového Pride pochodu LGBTQ komunity v New Yorku v roce 2015. Od té doby se stal Desmond (nejenom) v LGBTQ komunitě veřejně známou osobou, a to zejména díky intenzivní online komunikaci na sociálních sítích, kde disponuje výraznou skupinou fanoušků na Instagramu, Facebooku a postupně rozšiřuje také svůj YouTube kanál. Na jedné straně se na těchto profilech, které jsou spravovány jeho matkou, dozvídáme o významných událostech a postavách LGBTQ hnutí, o historii boje za lidská práva a o možnostech setkávání komunity gay dětí a jejich rodičů (přičemž neplatí pravidlo, že osoby věnující se drag performancím jsou vždy homosexuální orientace). Na straně druhé obsahy Desmondových sociálních profilů představují šikovně spravované marketingové pobídky, kdy je možné si koupit lístky na Desmondova noční klubová vystoupení anebo si jej objednat na soukromou party či k reklamní spolupráci. 

Desmondova přítomnost a popularita v jednom ohledu testuje naši schopnost přijmout výsledky rozsáhlého boje LGBTQ komunity za plnou vizibilitu a participaci v každodenní kultuře, jež nás obklopuje. Přestože se Desmond často ve své prezentaci rád spojuje s význačnými pionýrskými osobnostmi této komunity, které ji postupně, zejména od 60. let minulého století, vepsaly prostřednictvím nejrůznějších uměleckých projevů do kulturní historie (zmiňme alespoň literáta Allena Ginsberga, výtvarníka Keitha Haringa či lidskoprávní aktivistku a drag performerku Sylvii Riveru),1) Desmondova situace se zdá být radikálně odlišná. Jeho polem působení jsou sociální sítě, nástrojem vyjádření videoklip a kanály šíření tisíce fanoušků rozesetých po celém světě. Více nežli o problematice genderu a identity, zdá se, Desmondův příběh vypráví o proměně podoby rodiny a dětství. Klade před nás otázku, jak přijímat nejmladší generaci LGBTQ zástupců přicházejících poté, co již byla dobojována bitva pionýrů a my dnes běžně potkáváme tuto komunitu v médiích, v kultuře a v politice. Jak však naložit s LGBTQ dětmi, s jejichž obrazem se setkáváme poprvé? Prostřednictvím nich přibývá do pestrobarevného spektra tzv. patchwork families (rodin, které nesledují tradiční rodinný model otec–matka–dítě, ale nabízejí jeho variety, např. rodičovský pár stejného pohlaví) nový motiv, na který nejsme v mnoha ohledech zvyklí a jehož veřejná reprezentace se prostřednictvím různých poloh teprve hledá.  

Veřejný obraz Desmonda představuje jednu z těchto poloh. Zatímco se zejména v zahraničí setkáváme k tématu LGBTQ dětí s odbornou i popularizační literaturou, jež vplývá do formátu vzdělávacích pořadů, Desmond využívá ke komunikaci svět populární kultury vzniklý na sociálních sítích. Spojuje se s profily významných uživatelů a médií, jež mají v LGBTQ komunitě výrazné množství fanoušků, s nimiž se podílejí na focení a natáčení společných obsahů. Tímto způsobem postupně dosahuje také spolupráce s dalšími populárními osobnostmi mimo svoji prvotní komunitu. To platí zejména v případě Instagramu. Zde vyhledává tzv. „Instagram influencers“ neboli osoby, které prostřednictvím svých profilů ovlivňují široké skupiny je sledujících uživatelů, ať již usilují o propagaci určité značky či názorů. Pragmatický směnný obchod mající za cíl rozšíření popularity, jenž sledujeme napříč sociálními sítěmi, je v případě Desmonda navíc doplněn o finančně honorovanou nabídku spolupráce a propagaci programů, v nichž vystupuje.

zdroj: newnownext.com

Desmondův instagramový profil se tak částečně ocitá zaplaven fanouškovským uměním a podporujícími komentáři, které svědčí o důležitosti reprezentace dětské LGBTQ komunity v  online prostoru, jenž může mít edukativní dopad. Proporčně stejně významný se však zdá být i marketingový aspekt dané komunikace, který svádí k tomu ptát se, nakolik zde dochází k obalování lidskoprávní agendy do vizuálně provokativního spektáklu opatřeného cenovkou. Jak víme od mnohých vlivných filozofů druhé poloviny 20. století, kultura a ekonomika se ve společnosti globálního kapitálu hroutí do sebe, a Desmondův online svět je toho vhodným příkladem. Vzhledem k nízkému věku hlavního hrdiny však Desmond provokuje kritické myšlení ještě více. Vedle otázek proměny sociálních kategorií rodiny a dětství se totiž ještě vtírá pichlavá otázka dětí jakožto vydělávajících profesionálů. Z určité perspektivy se zdá být největším dětským LGBTQ advokátem Desmondova matka, která spravuje většinu jeho online komunikace. Zároveň však funguje také jako jeho manažerka. Známe mnoho příkladů rodičů, kteří zcela odmítají zpřístupňovat fotografie svých dětí na sociálních sítích, zatímco jiní jim pečlivě budují sociální profily, jež se postupně stávají nástrojem jejich obživy (např. instagramový profil tříletých dvojčat Little Twins Big Apple, která obdivují umění v NYC). Potřebují snad nyní instagramoví rodiče-producenti obdobu tzv. „Cooganova práva“2), které zajišťuje, aby bylo 15 % obnosu, jejž dítě do rodiny svou prací přinese, vloženo do jeho individuálního fondu? Anebo nepředstavují případné vydělané částky ten hlavní problém, ale ukazuje se zde v šíři problematika fungování sociálních sítí jako intimizovaného veřejného prostoru, který ještě více narušuje a znejasňuje naše rozlišování a prožívání soukromého a veřejného života? 

Desmondův svět je úžasný především tím, jak podivně zašmodrchané klubko významných kulturních projevů současné doby představuje. Nacházíme v něm témata a myšlenky klíčové pro diskuzi o identitě a jinakosti, jež v západní společnosti rezonují od druhé poloviny 20. století. Stejně tak v něm objevujeme motivy nových hvězd sociálních sítí, ekonomizace dětství a spektakulárního mediálního kabátu lidskoprávního boje. Možná se ne všichni staneme Desmondovými fanoušky, které na svých profilech oslovuje jako „Amazies“. Většina z nás však při hlubším kritickém vhledu do tohoto světa zůstane vpravdě „amazed“.


Poznámky:

1) Zdá se příznačné, že Desmondův život zobrazený na sociálních sítích se odehrává v oblasti spodního Manhattanu, čtvrti Greenwich Village, kde na konci června roku 1969 propukla série protestů místní LGBTQ komunity sdružující se okolo baru Stonewall (tzv. „Stonewall Riots“), jež navázala na podobné dění v dalších větších městech USA a vyústila ve vznik prvních politických komunitních organizací a vybudování vlastních periodik. Rok od těchto protestů, které byly reakcí na stupňující se policejní šikanu, se dne 28. 6. 1970 konaly v New Yorku, Los Angeles a San Francisku první veřejné oslavy LGBTQ komunity známé jako Pride pochody.

2) Právní nařízení, jež vzniklo v Kalifornii v roce 1939 poté, co se dětská hvězda Chaplinových snímků Jackie Coogan soudil s matkou a nevlastním otcem o sumu, jež mu zbyla z vydělaných peněz, které tato dvojice z většiny utratila nákladným způsobem života.




   poslední blogy:
Domku, domečku, kdo v tobě přebývá?Mediální analytik Milan Kruml glosuje nový německý televizní pořad Get the F*ck Out of My House, který podle něj jeho tvůrci vydávají za něco, co není. Tento fenomén jde ale vysledovat v celém světě reality TV.25.06.2018 - Milan Kruml
„V tobě, čtenáři…“V červnovém blogogo předkládá Jan Gogola ml. vlastní montáž sestříhanou z úryvků knihy kulturního historika Sacvana Bercovitche a filmu Jana Strejcovského Komplex epopeje. Předestírá tak jistou naději na odražení se ode dna doby, k němuž vedlo jeho blogogo minulé.14.06.2018 - Jan Gogola ml.
Od tlachání o filmech k filozofii filmuTereza Hadravová rozjímá nad funkcí filmu ve „výtahových“ konverzacích. Kdy jste se někoho naposledy zeptali, zda viděl ten či onen nový film jenom proto, aby řeč nestála?07.06.2018 - Tereza Hadravová
Jak jsem uděloval medailiPrávník Ivan David o své zkušenosti z účasti v mezinárodní porotě Doc Alliance Selection Award31.05.2018 - Ivan David
A co teď, Evropo?Janis Prášil glosuje nový film Human Flow čínského umělce a aktivisty Aj Wej-weje24.05.2018 - Janis Prášil
Hvězdná chvíle českého radiodokumentuTeoretička rozhlasového dokumentu Andrea Hanáčková o mezinárodní konferenci International Feature Conference, která se v těchto dnech koná v Praze21.05.2018 - Andrea Hanáčková
Homo CynismusJan Gogola mladší ve svém druhém blogogo glosuje současnou politickou situaci v kontextu dvou dokumentárních filmů – Republika Jágr a Milda.05.04.2018 - Jan Gogola ml.
Poslední z koloniální éryNová blogerka Andrea Průchová svůj první příspěvek věnuje reflexi nedávno vydané knihy o životě a myšlení Stuarta Halla. V jakých společenských podmínkách tento světoznámý kritik kultury vyrůstal a lišily se vůbec od těch dnešních?29.03.2018 - Andrea Průchová
Telenovelová válka?Mediální analytik České televize Milan Kruml komentuje nové rozhodnutí saúdskoarabské televizní skupiny MBC odstranit ze své programové nabídky všechny turecké telenovely.22.03.2018 - Milan Kruml
Příliv a odliv DokuVlny na Radiu WaveRozhlasová teoretička a dokumentaristka proniká do tajů jednoho z prvních původních dokumentárních podcastů českých radiostanic – DokuVlny Radia Wave.15.03.2018 - Andrea Hanáčková