A co teď, Evropo?

Janis Prášil glosuje nový film Human Flow čínského umělce a aktivisty Aj Wej-weje
24.05.2018 - Janis Prášil

Virtuální podoba migrační krize je v mainstreamových médiích zastoupena kanonickými obrazy a příběhy. Čínský disident, umělec a politický aktivista Aj Wej-wej tyto obrazy ve svém uměleckém dokumentu Human Flow přehodnocuje. Zatímco se ideologické východisko snímku, kterým vyvrcholila Ajova výstava Zákon cesty, příliš neliší od řady dalších děl, jež kritizují xenofobii a apelují na lidskost a soucit, koncept a vizuální pojetí dokumentu nově prozkoumává estetický potenciál obrazů humanitární krize a pojímá ji nikoli jako problém politický, nýbrž etický.


 

Celkem 140minutová odysea začínající připlutím člunu s uprchlíky na řecký ostrov pokračuje napříč Evropou a rozšiřuje svůj dosah na dvacet tři zemí z různých kontinentů, do kterých zasáhla válka, represe nebo hladomor. Aj však neprozkoumává politické nebo historické souvislosti a migraci zobecňuje na abstraktní jev, který doprovází lidskou civilizaci od nepaměti, pro nějž nalézá obrazový ekvivalent podobně jako režisérská dvojice Maria Kourkouta a Niki Giannari. Jejich observační snímek Strašidla obcházejí Evropou, který zaznamenává situaci po uzavření uprchlického tábora v Idomeni na řecko-makedonské hranici, zprostředkovává fyzický prožitek stagnace, bezvýchodnosti a čekání. Na rozdíl od Aje tak zobrazuje migraci nikoli jako pohyb, ale jako stazi lidských mas.
 


 

Aj ukazuje lidský element jak z intimní blízkosti, tak v kosmickém měřítku. Na mikroúrovni sleduje emoce a výpovědi lidí a mluvící hlavy točí na iPhone nebo ruční kameru. Na makroúrovni v záběrech z dronů sleduje celoplanetární procesy. Ve spolupráci s jedenácti kameramany přichází s uhrančivými obrazy struktur, rastrů a lidského hemžení, nalézá vizuální krásu v leteckých záběrech na rozbombardovaná města, půdorysy uprchlických táborů a proudící lidské davy. Ukazuje společnost jako jeden živý organismus, který se dle slov bývalého astronauta v závěru snímku musí naučit sdílet společný prostor.
 


 

Čísla a seznamy hrají v Ajově tvorbě významnou roli jako symptomy kolektivních jevů. Roku 2009 v instalaci nazvané Vzpomínáme konceptuální umělec vystavil tisíce školních batohů, které odkazují na dětské oběti masivního zemětřesení v Sečuanu. O rok později nechal londýnskou halu Tate Modern zasypat stem milionů porcelánových napodobenin slunečnicových semínek. V instalaci Zákon cesty vrací abstraktním číslům lidské měřítko tím, že vystavuje tisíce kusů oblečení a bot, které zbyly po obyvatelích zbouraného uprchlického tábora v Idomeni. Čínský tvůrce po vzoru Marcela Duchampa pracuje s nalezenými předměty, které rekontextualizuje a naplňuje politickým obsahem. Snímek Human Flow svým důrazem na kolektivnost ukazuje boj dvou entit. Jednou z nich jsou uprchlíci, kteří představují kolektivní bytost reagující na vnější společenské a politické tlaky. Proti nim stojí Evropa jako nový kontext a bytost dvou tváří. Aj bojuje za to, aby nad totalitní tváří zvítězila ta humanistická.
 





další blogy autora:

Totalitní obrysy karnevalové společnosti – Den vítězství Sergeje LoznitsyJanis Prášil reflektuje nový film Sergeje Loznitsy Den vítězství, který má premiéru na 53. ročníku MFF Karlovy Vary 05.07.2018 - Janis Prášil
Arabská reality show ve službách politického uměníJanis Prášil reflektuje německý snímek Básnířka vypovídající o současné situaci v Saúdské Arábii skrze básně hlavní hrdinky.08.03.2018 - Janis Prášil
Sama – kult osobnosti na pozadí sociálního dramatuJanis Prášil reflektuje sociálně angažovaný dokument Otakara Faifra Sama, který byl uveden na 21. MFDF Ji.hlava a nyní je nominován také na Cenu české filmové kritiky15.02.2018 - Janis Prášil
Architektura jako tvář dobyJanis Prášil o experimentálních filmech Jana Bušty a Haruny Honcoop, jejichž projekce byly součástí podzimní výstavy Praha zítra?30.11.2017 - Janis Prášil
Červená proti totalitěJanis Prášil reflektuje dokumentární film o operní pěvkyni Soni Červené a dává jej do souvislosti s dalšími dvěma filmy o výjimečných ženách, jejichž autorkou je Olga Sommerová.21.09.2017 - Janis Prášil
Smrt jako turistická atrakceJanis Prášil přichází s reflexí nového filmu ukrajinského režiséra Sergeje Loznitsy Austerlitz a zároveň přináší poznámky z besedy s tímto režisérem z festivalu v Karlových Varech, kde měl film svoji premiéru.27.07.2017 - Janis Prášil
Tahle země je našeJanis Prášil o Klusákově novém filmu Svět podle Daliborka13.07.2017 - Janis Prášil
Zaostřeno na Rusko Janis Prášil reflektuje nový film Martina Ryšavého Slepý Gulliver, který měl svoji premiéru na 20. MFDF Ji.hlava a letos na jaře vstoupil do českých kin.27.04.2017 - Janis Prášil
Postižená společnostJanis Prášil reflektuje loňské nejúspěšnější dokumentární dílo Normální autistický film Miroslava Janka. Co bylo Jankovým klíčem k úspěchu? 09.03.2017 - Janis Prášil
Strnadovi: Soukromý sen o svoboděJanis Prášil ve svém letošním prvním dok.blogu přináší reflexi nového snímku Heleny Třeštíkové19.01.2017 - Janis Prášil

   poslední blogy:
Ďábel skrytý na vrátniciRadim Procházka a "kauza vrátnice" na FAMU11.10.2018 - Radim Procházka
Mírný pokrok v mezích zákonaAdvokát Ivan David se zamýšlí nad proměnlivým vztahem autorského práva k realitě na základě nedávného případu s notoricky známým souslovím „je to paráda“ užitým v reklamě na Vitanu. 04.10.2018 - Ivan David
Neposlušná pedagogikaTeoretička vizuální kultury Andrea Průchová Hrůzová přináší méně tradiční zápisky z 5. bienální konference Mezinárodní asociace pro vizuální kulturu v Londýně.27.09.2018 - Andrea Průchová Hrůzová
Estetika budoucího státuJan Gogola ml. o filmu Terezy Bernátkové Sóla pro poslance a senátory, jež tvoří výpovědi našich senátorů a poslanců o vizích budoucnosti.20.09.2018 - Jan Gogola ml.
Povolání producent aneb Weinstein, Pomeje a myProducent Radim Procházka otevírá novou sérii blogů úvodním textem o své profesi „dveřníka, držícího klíče k šancím ostatních“.06.09.2018 - Radim Procházka
Srpnové sympatie rozhlasu. Na jak dlouho?Andrea Hanáčková ve svém novém blogu shrnuje současnou situaci kolem Českého rozhlasu jako veřejnoprávního média v době „osmičkového“ výročí.30.08.2018 - Andrea Hanáčková
Mládí vpřed!Dokumentaristka Tereza Reichová vypráví o své roli lektorky dokumentárního filmu na festivalu studentské tvorby Start Film.23.08.2018 - Tereza Reichová
Krimi na obrazovce – jinak, a přesto stejněMediální analytik České televize Milan Kruml v dnešním blogu odhaluje trendy v televizních kriminálkách a odvážných pokusech německé televizní stanice o jejich inovaci skrze účinkování reálných policistů spolu s herci.16.08.2018 - Milan Kruml
This Is America a APESHITMetaobrazy současné Ameriky, anebo spektákly násilí a luxusu?26.07.2018 - Andrea Průchová Hrůzová
Totalitní obrysy karnevalové společnosti – Den vítězství Sergeje LoznitsyJanis Prášil reflektuje nový film Sergeje Loznitsy Den vítězství, který má premiéru na 53. ročníku MFF Karlovy Vary 05.07.2018 - Janis Prášil